Sunday, March 27, 2011

Wangian Syurga..

Kasturi Kijang


Mengikut rujukan pengarang kitab AL-ALQAA 'IQ' dan juga kitab JAAMI KERAAMAT AL-ALIYAA, sesungguhnya di kala Nabi Adan A.S. diturunkan dari syurga ke bumi, baginda telah diziarahi oleh seekor kijang, lalu Nabi Adam A.S. telah menghadiahkan secebis daun dari syurga dan dengan izin ALLAH SWT memberikan dia berbau kasturi.


Khasiat Kasturi:


Berdasarkan kajian yang dibuat oleh ilmuan terutama Ibnu Qayyin Al Jaudiah Ria dan ahli-ahli perubatan islam, maka kasturi di dapati mempunyai banyak khasiat:



  1. Mengelak pukau
  2. Mengelak sawan tangis
  3. Mengelak sawan malam / terkejut-kejut
  4. Mengelak sihir
  5. Memberi kekuatan ruh (kesihatan rohani)
  6. Menenangkan jiwa dan hati
  7. Mencerdaskan akal dan menyihatkan otak
  8. Menghilangkan ketakutan dan kebimbangan
  9. Menghilangkan debaran jantung
  10. Menyedarkan orang pengsan
  11. Menghilangkan sejuk tubuh
  12. Menghilangkan sesak nafas
'BAHAWA dinding-dinding syurga itu batu-bata dari perak dan emas. Tanahnya pohon kimkuma (Za'faran) dan buminya kasturi.' Mengamati petikan hadis riwayat Al-Bazzar ini membayangkan kepada kita betapa keenakan bauan kasturi itu sudah lama disebut dan disampaikan dari mulut ke mulut.


Doa memakai haruman kasturi:
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ، اَلَّلهُمَّ صَلَّى عَلَى سَيِّدنَا مُحَّمَدٍ


Cara Pemakaian Kasturi

Menurut Syaikh Hayat Ali Ridzha Al-Khiyami an Naqsyabandi, pesakit yang terkena sihir hendaklah memakai minyak wangi di ‘32’ point di tubuh badannya setiap malam. Point tersebut adalah:


20: Di semua hujung jari tangan dan kakinya. Antara kuku dan kulit.
2: Dua lubang hidung.
2: Dua lubang telinga.
2: Dua kening berdekatan mata.
1: Sekeliling mulut.
2: Dua puting payu dara.
2: Dua kemaluan depan dan belakang. (kubul dan dubur)
1: Lubang pusat.


Manakala menurut Al-Marhum Tuan Guru Hj. Abdullah bin Abdul Rahman, asas pemakaian kasturi mengikut sunnah ialah kasturi disapu di baju atau ihram dan juga di kening.

Menurut Tuan Guru Syeikh Muhammad Nuruddin asas pemakaian kasturi mengikut sunnah ialah kasturi disapu di baju atau ihram dan juga di kening dan penambahan satu kawasan iaitu menandakan kasturi dipergelangan kedua tangan. Pusing mengikut tawaf kaabah (anti-clock wise).

Namun begitu, fadhilat yang paling baik hendaklah kita bersolat dengan mengamalkan berwangi-wangian kerana 70 kali lebih baik dari tidak memakai wangi-wangian. InsyaAllah!
.

No comments:

Post a Comment